ساز عود يا بربط

به وبلاگ جامع دنياي موزيك خوش آمديد

ساز عود يا بربط

تيم بزرگ ژولي پولي در ادامه مبحث معرفي آلات موسيقي قصد دارد، يكي از قديمي ترين سازهاي موسيقي ايران به نام بربط يا عود را به شما بازديد كننده ي محترم معرفي كند.

با ما همراه باشيد:

عود يا بربط با فرمتي شبيه به گلابي، داراي بدنه اي از جنس درخت توت يا آبنوس است و نسبت كاسه با دسته از لحاظ اندازه كاملا متفاوت مي باشد، به طوري كه دسته ي ساز كوتاه و اندازه كاسه ي آن بزرگ است.

در تاريخ كشورمان بارها اسم اين ساز آمده است، اما امروز عود به يكي ازبخش هاي اصلي موسيقي كشورهاي عربي و قسمت هاي شمال آفريقا مانند: مصر، مراكش، الجزاير درآمده است.

علت انتخاب نام بربط براي اين ساز:

عده اي معتقدند كه اسم آن از واژه بط به معناي مرغابي به دسته آمده است، زيرا شكل ساز شبيه مرغابي مي باشد كه گرد ن كوچك و سينه ي جلو آمده دارد.

عده اي ديگر معتقدند كه نام آن از آهنگساز و نوازنده ي مشهور دربار خسرو پرويز به نام (باربد) گرفته شده است.

نوع صداي ساز بم مي باشد و به دليل صداي دل انگيز و زيباي آن مورد استفاده در گروه هاي موسيقي به صورت گروه نوازي و تك نوازي است. 

بربط يا عود به دليل كمتر ديده شدن در موسيقي كشورمان تا حدود زيادي به اعراب نسبت داده مي شود و انحصار آن به مدت صد سال در دست آنان بوده است.

اسامي نوازندگان بربط: عبدالوهاب شهيدي، حسين بهروزي نيا از گروه (دستان)، اردشير كامكار از گروه (كامكارها)، فريد العترش(خوانده و نوازنده ي مشهور مصر و جهان عرب) را مي توان اشاره كرد.

دانلود آهنگهاي سنتي در مدياك

اجزاي ساز عبارتند از :

پل، خرك ، سيم گير، صفحه رو، شيطانك، دسته و سرپنجه

بربط معمولا 10 سيم دارد كه به صورت دو به دو با يكديگر كوك مي شوند.

جنس مضراب بربط (عود): در زمان هاي گذشته و در حال حاضر خيلي از نوازندگان بزرگ از پر پرندگان بزرگ چثه استفاده مي كنند، اما مضراب هايي از جنس پلاستيك نرم هم بسيار متداول هستند و نوازندگان با استفاده از آن ها عمل مضراب زني با استفاده از انگشتان دست راست يا چپ بنا بر (چپ كوك) و (راست كوك) بودن ساز را انجام مي دهند.

منبع: ژولي پولي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.